TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

העמלות שלנו

חדשות

גידול של כמעט פי 3 בגניבת רכבים חדשים מודל 2023

מערכת טלנירי | 28/9, 20:19
פוינטר מסכמת את רבעון 3 בגניבות רכב בישראל

אינטל וטאואר מודיעות על הסכם חדש להרחבת כושר ייצור

מערכת טלנירי | 5/9, 21:04
טאואר תרחיב את כושר הייצור שלה בטכנולוגיית 300 מ"מ באמצעות רכישת מכונות שיותקנו במפעל אינטל בניו מקסיקו, כמענה לביקושים גדלים של לקוחות החברה

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: הגירעון הגבוה והעלייה ביחס החוב לתוצר תימשך גם השנה


הראל פיננסים
האתגר הגדול לממשלה יגיע בשנים 2023-2022

נקודות מרכזיות

בארץ
הציפיות לאינפלציה המשיכו לעלות בתמיכת הפיחות בשקל ובטווחים הקצר והבינוני הן כבר תואמותאת הציפיות שלנו.
תשואות המק"מ ירדו לטריטוריה שלילית, כנראה בשל ביקושים גבוהים של משקיעים זרים על רקע התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח .להערכתנו, הדבר צפוי להתמיד כל עוד יימשכו רכישות המט"ח האגרסיביות של בנק ישראל.
יחס החוב-לתוצר של ישראל זינק כצפוי ב-2020, אך רמתו לא חריגה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות. אנו צופים שגם השנה היחס ימשיך לעלות,אך כרגע הדבר לא מאיים על דירוג האשראי של ישראל.
הפעילות הכלכלית התאוששה במהירות ביציאה מהסגר השלישי, איתות למה שאולי נראה גם אחרי היציאהמהסגר הנוכחי.

בעולם
ג'ו ביידן ביטל כמעט את כל הצווים המיוחדים שהוציא טראמפ מכיוון שהם לא עוגנו בחקיקה. במקביל, החמיר את ההגבלות שנועדו להילחם בהתפשטות הנגיףדבר שלהערכתנו יגרום לפגיעה בצמיחה ברבעון הראשון.
נתוני שוק העבודה האחרונים בארה"ב המשיכו לאכזב. שוק הדיור למגורים סיים את 2020במומנטום הכי חזק מזה יותר מעשור.
סנטימנט החברות באירופה נותר שלילי גם בתחילת השנה. למרות הפסימיות בענפי השירותים המצב פחות חמור בהשוואה לשנה שעברה. הבנק המרכזי בגוש האירו הותיר את מדיניותו ללא שינוי אך הנגידה ציינה שאין מחובתם להשתמש בכל "התחמושת" אם היעדים יושגו.
ארגון הסחר של האו"ם פרסם שסין הפכה ליעד העיקרי להשקעות ישירות זרות(FDI) ב-2020עם 163 מיליארד דולר, ובכך עקפה את ארה"ב עם 134 מיליארד דולר. זה קרה בשל הירידה החדה בהשקעות בארה"ב (251 מיליארד ב-2019 ) בעקבות המשבר. באירופה ההידרדרות הייתה משמעותיתעוד יותר - ירידה של 71 אחוזים ב-2020 בהשוואה לשנה שלפני, עם ירידות בולטות בבריטניה, ספרד ורוסיה.


כך נצא מהסגר הזה
בנק ישראל פרסם את נתוני המדד המשולב למצב המשק לדצמבר שהיה גבוה ועלה ב-0.5אחוז (לאחר 0.6% בנובמבר), איתות חזק להתאוששות המהירה של המשק לאחר הסגר השני. אמנם בינואר נראה חזרה של המדד לטריטוריה שלילית, בעקבות הסגר השלישי וההחמרה של ההגבלות, אך הנתון מאותת על כך שכשההגבלות יוסרו נראה שוב חזרה מהירה לפעילות של המשק.

הציפיות ממשיכות לעלות והתשואה מתחת לאפס
הציפיות לאינפלציה המשיכו לעלות גם בשבוע האחרון, בתמיכת הפיחות השקל, ובטווחים הקצר והבינוני הם כבר תואמים לתחזית שלנו.
בנוסף, תשואות המק"מ ואג"ח הממשלתיות הקצרות (עד לשנה) ירדו לטריטוריה שלילית(קטנה). רכישות המט"ח הגדולות של בנק ישראל גרמו לחוסר בנזילות דולרית, מצב שמשך משקיעים זרים לספק את היצע הדולרים. אחת מהתוצאות של העסקאות המגודרות שלהם היא רכישה בסכומים גדולים של מק"מ ואג"ח ממשלתי קצר. להערכתנו, הדבר צפוי להתמיד כל עוד יימשכו רכישות המט"ח האגרסיביות של בנק ישראל או אם יחליטו להשיט על הזרים מיסוי בגין החזקת מק"מ (צעד שנשקל בעבר).












רע -אבל כרגע מובן על רקע הנסיבות
החשב הכללי פרסם את האומדן הראשוני ליחס החוב-לתוצר לשנת 2020 שעמד על 73אחוזים, עלייה של 13 נקודות אחוז בהשוואה ל-2019. אמנם זו העלייה החדה ביותר מאז שנות השמונים, אך בהשוואה בינלאומית היא לא שונה ממרבית המדינות המפותחות. אם בעבר היינו מוטרדים אפילו מחריגות קטנותבגירעון, כיום על רקע משבר הקורונה ובעקבות רכישות בנק ישראל ובשל העובדה שפחות מ-10 אחוזים מהחוב הישראלי הוא חוב חיצוני, הדבר איננו מהווה איום על דירוג האשראי של ישראל השנה, או על עלויות הגיוס הממשלתיות. העלייה ביחס החוב לתוצר תימשך גם השנה ואנו צופים שבסופה נעמוד על יחס של כ-80 אחוזים מהתוצר. האתגר הגדול לממשלה יגיע בשנים 2023-2022 להפוך מגמה זו.






ביידן עושה Undo לטראמפ
עם כניסתו לתפקיד, ג'ו ביידן, ביטל כמעט את כל הצווים המיוחדים שהוציא טראמפ במהלך כהונתו (17במספר), מכיוון שהם לא עברו חקיקה בקונגרס, מלבד הפחתת מס החברות ב-2017 ומינוי 3 שופטים לבית המשפט העליון. בין השינויים הבולטים היו ביטולן של הגבלות על הגירה, בניית החומה עם מקסיקו, הגבלות על איגודי עובדים,וקו הנפט בין קנדה לארה"ב. אך חשוב להדגיש שהמכסים המיוחדים שטראמפ העלה על יבוא מסין לא בוטלו . במקביל הנשיא חתם על עוד מספר צווים שכצפוי נועדו להילחם בתחלואה ולהגביר את ההגבלות כולל מימון להגברת ייצור החיסונים ורכישת ציוד מיגון, חובת חבישת מסיכות בכל המוסדות הפדראליים ובתחבורה ציבורית לצד הצגת בדיקה שלילית לנגיף לפני טיסות הנכנסות לארה"ב.

בנוסף, המועמדים של ביידן לקבינט ממשיכים לעבור אישור בוועדות השונות בסנאט כאשר הבולט היה אישורה של ג'נט יילן לשרת האוצר. בנאומה היא הדגישה את הנחיצות בהרחבה הנוספת על סך 1.9 טריליון דולר וציינה את העובדה שכדאי לנצל את הריביות הנמוכות כדי לממשה, זאת לנוכח התנגדות חלק מרפובליקאים בסנאט להרחבה נוספת רק חודש לאחר שאושרה תוכנית של 900 מיליארד דולר. להערכתנו מחר (רביעי) בהחלטת הריבית נגיד הבנק המרכזי ימשיך להדגיש אתהתחייבותו להותיר את הריבית ללא שינוי לפחות עד סוף 2023. כאשר נשאלה לגבי סין היא הדגישה את ההיסטוריה הקלוקלת של סין לגבי שמירה על קניין רוחני, והתמיכה של הממשלה בחלק מהענפים שגורמת למחירי היצף. איתות לכך שהמאבקים בין המעצמות עוד יימשכו.

סך הדרישות השבועיות לדמי אבטלה התמתנו קלות, אך נותרו גבוהותעל 900 אלף, בעיקר בשל המשך פיטורים בענפים שתלויים בהתקהלות קהל לצורך הפעילות,לצד הגידול בתשלומי האבטלה השבועיים עד למרץ. אמנם שוק העבודה ממשיך לקרטע נוכח התפשטות התחלואה, שוק הדיור למגורים ממשיך להאיץ נוכח השפל בריביות הארוכות והתארכות תקופת העבודה מהבית שתורמת לגידול בביקושים לבתים חדשים ומעבר לערים הגדולות. כך סך המכירות של הדירות החדשות נותר גבוה גם בדצמבר ולמרות השיתוק במרץ-אפריל בסיכום שנתי סך המכירות ב-2020היה הגבוה ביותר מאז 2006.


באירופה זה עדיין מרגיש כמו 2020 והבנק המרכזי מגיב באיחור
סקרי החברות הראשוניים ל-2021 באירופה היו מאכזבים לנוח ההתפשטות המהירה של הווריאנטים החדשים של הנגיף שגררו החמרה של ההגבלות, למרות השיפור בתחלואה בשבועיים האחרונים. כך מדד מנהלי הרכש בגוש האירו ירד ל-47.5 בינואר (לעומת 49.1 בדצמבר) נתון שמעיד שהתוצר חזר להתכווץ בתחילת השנה. ענפי השירותים הם כמובן הנפגעים ביותר כאשר המדד ירד ל-45 נקודות, אך למרות ההגבלות יש לציין שהמצב פחות חמור בהשוואה לשנה שעברה, וכיום חברות ומשקי בית הסתגלו לפעילות עם הגבלות וכללי ריחוק חברתי. יוצאי דופן כמובן הם הענפים שחייבים קהל לצורך פעילות, בדגש על תיירות ותרבות.
בניגוד לכך התעשייה ממשיכה לצמוח גם בינואר לנוכח הביקושים הערים ליצוא והצריכה המוגברת של מוצרים על חשבון שירותים. לכן, המצב של גרמניה טוב יותר ביחס לשאר הכלכלות הגדולות עם 50.8 נקודות, ומהצד השני בבריטניה הסנטימנט ממשיך לרדת ל-40.6נקודות גם בשל ההגבלות היותר מחמירות במדינה.


הבנק המרכזי בגוש האירו
הותיר את הריבית ומדיניות רכישות החירום שלו (שהכריז רק לפני 6 שבועות) על סך 1.85 טריליון אירו ללא שינוי. נגידת הבנק הפתיעה כאשר ציינה שהבנק יחליט על קצב יישום התוכנית כדי לבדוק האם התוכנית גורמת לשיפור בתנאים הפיננסים של ממשלות, חברות ומשקי הבית. כלומר, האם הריביות הארוכות בפועל לכל הלווים יורדת בפועל כתוצאה מהרכישות. אך ההסבר של הנגידה כיצד הבנק יפעל לממש זאת היה יותר מעורפל וציינה שהבנק איננו מחויבלהשתמש בכל מה שהקצה. אז למרות שלא קיבלנו משהו חדש, עצם ההתחייבות של הבנק לרכישות אג"ח עצומות עם גמישות להעדפה של מדינות בהתאם לנסיבות, המשיכה לשמור על תשואות אג"ח הממשלתיות בכל הגוש נמוכות מאוד. זאת למרות העלייה בתחלואה, הארכת ההגבלות לצד אי היציבות הפוליטית בחלק מהמדינות (בדגש על איטליה).


בצד השני של הגלובוס
סנטימנט החברות באוסטרליה נותר חיובי, אך התמתן ל-56 נקודות, עקב הביקוש המוגבר למוצרים (במיוחד בסין) והשליטה היחסית על התחלואה. בעקבות זאת חברות המשיכו להגדיל (בצניעות) את מצבת העובדים. יחד עם זאת, העלייה במחירי חומרי הגלם וזעזועי היצע גרמו לחברות לדווח על עליית מחירים מהירה מזה כ-4 שנים שלוחצת כלפי מטה את מרווחי החברות. הקורונה חוזרת גם לסין, שדיווחה בשבוע האחרון על ההתפרצות הגדולה ביותר מאז מרץ אשתקד. בעקבות זאת החלו בסגרים במספר מקומות מוגבלים למניעת ההתפשטות. ארגון הסחר של האו"ם פרסם שסין הפכה ליעד העיקרי להשקעות ישירות זרות(FDI) ב-2020 עם 163 מיליארד דולר, ובכך עקפה את ארה"ב עם 134 מיליארד דולר. זה קרה בשל הירידה החדה בהשקעות בארה"ב (251 מיליארד ב-2019 ) בעקבות המשבר. באירופה ההידרדרות הייתה משמעותית עוד יותר-ירידה של 71 אחוזים ב-2020 בהשוואה לשנה שלפני, עם ירידות בולטות בבריטניה, ספרד ורוסיה.






טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד... השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם

שם מלא*: טלפון*: דוא"ל:


RSS
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il